Навчальні проекти

Програма авторського навчального курсу з  мультимодальної арт-терапії
для практичних психологів та фахівців закладів освіти і соціальної сфери

Тренер - Деркач Оксана Олексіївна,
 практичний психолог, арт-терапевт,
кандидат педагогічних наук, доцент
Вінницького державного педагогічного
університету імені Михайла Коцюбинського,
Член Правління ВГО «Арт-терапевтична асоціація»

Основна мета програми: сформувати у слухачів курсу систему спеціальних знань про сутність мультимодальної арт-терапії, а також практичні навички реалізації діагностичного, психокорекційного, психотерапевтичного, розвивального і виховного потенціалу арт-терапії у власній професійній діяльності.

Основні завдання програми – допомогти слухачам курсу:
ü  сформувати систему теоретичних та методичних знань про сутність арт-терапії та специфіку її застосування у закладах освіти та соціальній сфері;
ü  набути практичні навички застосовування арт-терапевтичних технологій у власній професійній діяльності;
ü  отримати особистісний досвід проходження арт-терапевтичного тренінгу з метою укріплення психічного здоров’я та покращення суб’єктивного самопочуття  слухачів курсу, сприяння профілактиці їх професійного вигорання, розвитку емпатії, рефлексії та інших професійних якостей.

Заняття відбуваються у тренінговій формі (традиційно - 2 дні по 4 (6 год.) кожного місяця. По закінченню кожного модуля видається авторський Сертифікат тренера.
Слухачі курсу забезпечуються усім необхідним методичним матеріалом, а також – методичним та супервізійним супровід по закінченню навчання.
Можливе проведення окремих тематичних майстер-класів та семінарів.

За підсумками навчання слухачам видається сертифікат про проходження авторського навчального курсу окремо за кожним модулем.

За умови проходження усього курсу, виконання навчальної програми курсу, а також – додаткової особистісної терапії (60 год.) та супервізії (10 год.) у провідних вітчизняних та зарубіжних арт-терапевтів – учасники отримують Сертифікат Всеукраїнської громадської організації «Арт-терапевтична асоціація»




Модуль
Кількість годин
1.                             
Концептуальні засади мультимодальної арт-терапії: теорія та практика (базовий модуль)
36 год.
2.                             
Діагностика та корекція негативних емоційних станів дітей та дорослих засобами арт-терапії
36 год.
3.                             
Психосоматичний підхід в арт-терапевтичному консультуванні
12 год.
4.                             
Методи казкотерапії та їх місце у системі арт-терапевтичної практики
48 год.
5.                             
Життєві сценарії та їх корекція засобами мультимодальної арт-терапії
36 год.
6.                             
Діагностика та корекція «Я-образу» дітей та дорослих засобами мультимодальної арт-терапії
36 год.
7.                             
Діагностика та корекція гендерних стереотипів та ідентифікації дітей та дорослих методами мультимодальної арт-терапії. Робота з образом «Я – Жінка» («Я – Чоловік»)
36 год.
8.                             
Особливості використання арт-терапевтичних технік у сімейному консультуванні
36 год.
9.                             
Корекція шкільної та соціальної дезадаптації засобами мультимодальної арт-терапії
12 год.
10.                         
Використання методів лялькотерапії як засобу діагностики та корекції «Я-образу» дітей та дорослих
24 год.
11.                         
Інтегративна арт-терапія.
Фототерапія. Музична арт-терапія. Playback
36 год.

зміст
навчального курсу

Модуль 1. Концептуальні засади арт-терапії (базовий модуль)
Тема 1. Сутність арт-терапії як методу психологічного впливу на особистість. Спонтанний малюнок в арт-терапії.
Історичні джерела становлення та подальшого розвитку арт-терапії. Концептуальні засади арт-терапії та арт-педагогіки як педагогічного напряму арт-терапії.
Сутність арт-терапії як психічного методу впливу на особистість в ході її спонтанної художньо-творчої діяльності. Фактори лікувально-корекційного впливу арт-терапії. Особливості арт-терапії як методу психокорекційного та психотерапевтичного впливу. Поліфункціональність арт-терапії. Види та форми арт-терапії. Складові арт-терапевтичного простору. Механізми арт-терапевтичної взаємодії. Діагностичні параметри арт-терапії.
Малюнок як форма невербальної комунікації. Спонтанний малюнок та специфіка його використання в арт-терапевтичній практиці (Віннікотт. Каракулі).
Тема 2. Психологія кольору в арт-терапії. Психологія кольорових уподобань. Психосемантика кольору. Симпатія та ідентифікація у процесі кольорових виборів. Вплив кольору на фізичний та психічний стан людини (Й.Гете, В.Бехтєрєв В.Кандинський та ін.). Кольоротерапія як технологія корекції психічного та фізичного стану школярів. Механізми впливу кольорової гами та кольорових співвідношень і взаємозв’язків на організм людини. Основні напрями реалізації ідей кольоротерапії на сучасному етапі розвитку арт-терапії.
Діагностика психічного та емоційного стану клієнта на основі його кольорових виборів. Експрес-діагностика та експрес корекція негативних емоційних станів дітей та дорослих. Методика створення індивідуальної карти «Колір – настрій» (Т.Зінкевич-Євстігнєєва).
Тема 3. Методи спрямованої візуалізації та особливості їх використання в арт-терапії. Метод спрямованої візуалізації як засіб самовираження, самопрояву та самопізнання особистості, «місток до розуміння внутрішнього світу» («Трояндовий кущ» В.Окландер). Переваги та недоліки методу спрямованої візуалізації в арт-терапевтичній практиці.
Психологія простору та форми в арт-терапії. Теоретичні та методичні аспекти здійснення психологічного аналізу та інтерпретації продуктів художньої творчості дітей та дорослих. Клінічний, дослідницький та психологічний підходи до здійснення психологічного аналізу та інтерпретації продуктів художньої творчості. Основні етапи здійснення інтерпретації продуктів дитячої художньо-творчості та аналіз ключових елементів малюнку.
Діагностичні параметри малюнку: психологія простору та його інтерпретація: розташування об’єкта як відображення самосприйняття та усвідомлення особистістю свого місця в оточуючому світі; психологія форми в арт-терапії; символи та їх інтерпретація (аналіз ключових елементів малюнку).
Тема 4. Мандала. Робота з Мандалами в арт-терапевтичному консультуванні. Культурно-філософський аналіз феномена «мандала». Малювання мандали як арт-терапевтичний метод. Діагностичний та психотерапевтичний потенціал мандали. Психологічний зміст форми та кольору в мандалі.
Психологія символу в арт-терапії.
Мандала як проекція емоційного та психічного стану особистості (Карточний тест Дж. Келлог). Корекція емоційного та психічного стану клієнта засобами методу Мандала.
Психокорекційний та терапевтичний потенціал методики розфарбовування мандал.

Модуль 2. Діагностика та корекція негативних емоційних станів дітей та дорослих засобами арт-терапії
Тема 1. Робота зі страхами.
Функціональне призначення та механізми виникнення страхів. Природа дитячого страху та його вікова динаміка. Теоретичні та методичні аспекти здійснення корекції страхів та тривожності у дітей та дорослих засобами арт-терапії
Тема 2. Профілактика та корекція проявів дитячої агресії. Причини, фактори розвитку та прояву дитячої агресії. Сім’я як фактор формування агресивної поведінки дитини. Прояви дитячої агресії у періоди вікових криз. Методи та прийоми корекції проявів дитячої агресії засобами мультимодальної арт-терапії.
Тема 3. Корекція негативних емоційних станів засобами ар-терапії. Робота з емоційними порушеннями.
Природа людських та функціональне призначення емоцій. Теоретичні та методичні аспекти здійснення корекції негативних емоційних станів засобами арт-терапії: робота із образами, провиною, невпевненістю тощо.
Корекція заборонних програм на прояви емоцій.
Тема 4. Основі принципи управління стресом.
Механізми виникнення та рівні прояву стресу. Основні принципи ефективного управління стресом. Методи арт-терапії у роботі зі стресами та стресовими станами.
Тема 5. Маскотерапія у роботі із негативними емоційними станами.

Модуль 3. Психосоматичний підхід в арт-терапевтичному консультуванні
Тема 1. Психосоматичний підхід до збереження здоровя людини в арт-терапії. Робота з образом хвороби.
Тема 2. Робота з образом хвороби дитини.

Модуль 4. методи казкотерапії та їх місце у системі арт-терапевтичної практики
Тема 1. Казкотерапія як спосіб передачі знань про духовний шлях і соціальну реалізацію людини. Феномен казкотерапії. Становлення та розвиток казкотерапії як напрямку психологічної допомоги засобами метафоричних ресурсів казки. Етапи становлення та розвитку казкотерапії як напрямку практичної психології. Принципи казкотерапії. Форми та методи казкотерапії.
Концепція комплексної казкотерапії (за Т.Зінкевич-Євстігнєєвою). Теоретичні та методичні аспекти використання казкотерапії в роботі шкільного психолога. Загальні закономірності роботи із художніми (народними та авторськими) казками у контексті Концепції Комплексної Казкотерапії.
Алгоритм побудови психокорекційної казки та основні методи і прийоми роботи із психокорекційними казками у контексті Концепції Комплексної Казкотерапії. Мультимодальний підхід при роботі із психокорекційною казкою.
Медитативні казки та їх використання у роботі шкільного психолога. Алгоритм побудови медитативної казки та основні прийоми роботи із медитативними казками: казки для засипання; казки для гармонізації психічного та фізичного стану учнів на уроках; казки для вагітних та ін. Терапевтичні казки та їх місце у арт-терапевтичній практиці
Тема 2. Методи казкотворення та їх використання в арт-терапії. Індивідуальні форми казкотворення. Методи та прийоми казкотворення (за заданою назвою, героєм, умовами, словами, частинами тощо).
Діагностика та корекція «Я – образу» клієнта засобами казкотворення методами казкотворення. Діагностика та корекція структурних компонентів «Я – образу» клієнта на прикладі техніки «Монолог / Діалог речей».
Робота з метафорою у казкотерапевтичному казкотворенні.
Тема 3. Методи казкотворення та їх використання в арт-терапії. Групові форми казкотворення. Методи групового казко творення та їх характеристика.
Написання казки із використанням стимульного матеріалу.
Написання групової казки із використанням психологічних карток та листівок.
Метод «ланцюжкового» казкотворення.
Мультимодальний підхід в казкотерапії.

Модуль 5. Життєві сценарії та їх корекція засобами мультимодальної арт-терапії
Тема 1. Діагностика та корекція застарілих програм та неефективних життєвих сценаріїв. Життєвий сценарій: визначення, алгоритм побудови та розвитку. Види життєвих сценаріїв. Фактори впливу та методи корекції життєвого сценарію.
Заборонні батьківські програми та їх корекція.
Тема 2. Цілепокладання в арт-терапії. Діагностика та корекція системи ціннісних орієнтацій засобами арт-терапії.
Тайм-менеджмент та робота з життєвими цілями.
Тема 3. Моделювання бажаного образу дійсності засобами мультимодальної арт-терапії. Візуалізації та їх місце у системі психокорекційної роботи. Арт-терапевтичний колаж.
Тема 4. Сни як таємні послання нашої підсвідомості. Структура сну. Робота зі сновидіннями. Методика «прочитання» зашифрованих послань підсвідомості

Модуль 6. Діагностика та корекція «Я-образу» дітей та дорослих засобами мультимодальної арт-терапії
Тема 1. Діагностика та корекція «Я-образу» дітей та дорослих методами арт-терапії. Проблема «Я-образу» та формування конструктивної «Я-концепції» у психологічній теорії та практиці. Арт-терапевтичні методи та прийоми роботи із «Я-образом» : діагностика та  корекція образу «я – успішний», «я – соціальний», «я – цілісний та гармонійний» тощо.
Тривимірна концепція Е.Берна та її використання у роботі з внутрішніми станами клієнта.
Тема 2. Інсталяції у роботі з «Я-образом» дітей та дорослих.
Тема 3. Профілактика професійного вигорання. Феномен «професійне вигорання» та його психологічна природа. Методи та прийоми профілактики професійного вигорання фахівців допомагаючи професій в арт-терапії. Проективний малюнок на тему «Я – вчитель» / «Я – психолог».
Використання методів арт-терапії в профорієнтаційній роботі шкільного психолога.

Модуль 7. Діагностика та корекція гендерних стереотипів та ідентифікації дітей та дорослих методами мультимодальної арт-терапії. Робота з образом «Я – Жінка» («Я – Чоловік»)
Тема 1. Діагностика та корекція гендерних стереотипів та ідентифікацій дітей та дорослих методами мультимодальної арт-терапії.
Тема 2. Діагностика та корекція образу «Моє тілесне Я»
Тема 3. Сексуальні фантазії. Робота із забороненими жіночими сексуальними фантазіями. Прихований смисл та функціональне призначення сексуальних фантазій
Тема 4. Робота з негативними емоційними станами: образи на батьків та сексуальних партнерів. Задавлені та задавнені образи жінок на чоловіків

Модуль 8. Особливості використання арт-терапевтичних технік у сімейному консультуванні
Тема 1. Діагностика та корекція внутрішньо сімейних стосунків засобами проективних графічних тестів. Психологія сімейних стосунків. Стадії розвитку сім’ї. Проективні графічні техніки та їх місце у системі психодіагностичних методик. Загальна характеристика проективних графічних тестів, їх переваги та недоліки використання.  Типологія основних проективних графічних тестів: вільні – тематичні; традиційні – нетрадиційні; символічні – моделюючі; особистісні – сімейні (Т.Зінкевич-Євстігнєєва). Порівняльна характеристика проективних графічних тестів та арт-терапії.
Діагностика внутрішньо сімейних стосунків засобами традиційних проективних графічних тестів («Малюнок сім’ї», «Кінетичний малюнок сім’ї»). Діагностика внутрішньо сімейних стосунків засобами нетрадиційних проективних графічних тестів («День народження», «Малюнок сім’ї в образах тварин», «Малюнок сім’ї в образах казкових персонажів»).
Тема 2. Діагностика та корекція образу „Я – мама” (”Я – батько”).
Діагностика готовності матері/батька до реалізації основних материнських/батьківських функцій та корекція образу „Я – мама” (”Я – батько”). Гармонізація дитячо-батьківских стосунків.
Формування у підлітків та молоді усвідомленого та ціннісного ставлення до виконання батьківських та материнських обов’язків.
Тема 3. Діагностика та корекція внутрішньо сімейних стосунків у процесі спонтанної арт-терапевтичної творчості. Теоретичні та методичні аспекти організації спонтанного парного та групового малювання як засобу діагностики та корекції партнерських стосунків. Моделювання партнерських та дитячо-батьківських стосунків у сім’ї.
Поняття інсталяції та її місце у контексті сімейної арт-терапії. Види інсталяцій. Теоретичні та методичні аспекти реалізації арт-терапевтичного потенціалу методу інсталяції.
Тема 4. Материнська пуповина та робота із нею.
Тема 5. Робота з цінностями у сімейному консультуванні. Актуалізація родинних зв’язків. «Герб сім’ї».

Модуль 9. корекція шкільної та соціальної дезадаптації засобами мультимодальної арт-терапії та арт-педагогіки.
Тема 1. Внутрішня позиція «Я – школяр» як запорука успішної шкільної адаптації першокласників. Психологічні механізми формування внутрішньої позиції «Я – школяр» у молодших школярів та старших дошкільників. Діагностика успішності перебігу шкільної адаптації учнів. Корекція шкільної дезадаптації першокласників засобами мультимодальної арт-терапії, що передбачає синкретичне поєднання методів арт-, казко-, драма- та лялькотерапії.
Методичні засади впровадження мультимодальної арт-терапії та арт-педагогіки у роботі шкільного психолога, учителя початкових класів, вихователя  та психолога ДНЗ.
Тема 2. Формування соціокультурної компетенції та корекція соціальної дезадаптації школярів засобами мультимодальної арт-терапії.
Формування досвіду ефективної соціальної самореалізації дітей та студентської молоді методами групової арт-терапії. Групова динаміка як фактор психокорекції соціальної дезадаптації.

Модуль 10. Використання методів лялькотерапії як засобу діагностики та корекції «Я-образу» дітей та дорослих
Тема 1. Діагностика та корекція «Я-образу» клієнта засобами української народної ляльки-мотанки.
Лялькотерапія та її місце у сучасній арт-терапевтичній практиці. Цілі та завдання лялькотерапії на сучасному етапі розвитку арт-терапевтичної практики. Види лялькотерапії. Лялькотерапія в роботі із «Я-бразом».
Арт-терапевтичний потенціал традиційної української народної ляльки-мотанки. Види народних ляльок-мотанок. Трипільський коник та його місце у роботі з «Я – образом»
 Діагностика та корекція «Я-образу» дітей та дорослих засобами нитяної ляльки-мотанки (гендерні та соціальні прояви, образ «я- успішна», визначення стану життєвих сил та життєвого потенціалу клієнта тощо).
Тема 2. Моделювання бажаного образу майбутнього методами лялькотерапії.
Методика виготовлення оберегових ляльок: ляльки-травниці, ляльки-здравниці, ляльки-пеленашки, ляльки-бажальниці, мамки-годувальниці, зерновушки тощо.
Корекція соціокультурного досвіду дітей та дорослих засобами лялькотерапії. Сюжетно-рольові спонтанні драматизації та імпровізації із використанням клієнтської ляльки.

Модуль 11. Інтегративна арт-терапія (Фототерапія. Музична арт-терапія. Playback та ін.)
Тема 1.  Корекція емоційного та психічного стану дітей та дорослих засобами музичної терапії.
Історичні джерела становлення та розвитку музичної терапії. Аналіз провідних сучасних наукових теорій та концепцій музичної терапії.
Основні напрями реалізації терапевтичного та психокорекційного потенціалу музичного мистецтва в умовах закладу освіти та соціальної сфери:
        пасивна музична терапія як корекція емоційного та психічного стану дітей та дорослих у процесі сприймання кращих зразків світового та вітчизняного музичного мистецтва;
        активна музична терапія як організація спонтанної музично-творчої діяльності учнів імпровізаційного характеру
Програми регуляції психоемоційного стану дітей та дорослих.
Фольклорна арт-терапія як природна система корекції емоційного, психічного та фізичного стану людини засобами народного музичного мистецтва на засадах інтеграції музики, вокалу, слова, танцю, драми та костюма та малюнку, що покликана забезпечити її здорову взаємодію з навколишнім світом, людьми та із собою (М.Зикова, Л.Назарова, Росія).
Тема 2. Постмодерністські тенденції сучасного мистецтва та їх викорстання у практичній діяльності арт-терапевта.
Фототерапія. Анімаційна арт-терапія.
Лендарт.
Бодіарт.

Маскотерапія. Перфоменс. Playback.   

Комментариев нет:

Отправить комментарий